Lemvig Marina
Kalender for Lemvig Marina

Fre. 25/4 - lør. 10/5 kl. 12-17
Afstand 1.3 km
Særudstilling: Du ser mig an - som jeg ser dig
I udstillingen Du ser mig an - som jeg ser dig følger vi en gruppe danske kvinder, der tog til Grønland i begyndelsen af 1900-tallet.
Museet for Religiøs Kunst, Strandvejen 13
Entré: 85 kr (børn gratis).
Læs mere
Christine Deichmann (1869-1945), Oda Isbrand (1904-1987), Ellen Locher Thalbitzer (1883-1956), Emilie Demant Hatt (1873-1958) og Jette Bang (1914-1964) har stået i skyggen af deres mandlige kollegaer og flere af dem er gået i glemmebogen. Gennem et større undersøgelsesarbejde har kuratorduoen bag udstillingen Stine Lundberg Hansen og Laila Lund Altinbas været i arkiver og magasiner i både Danmark og Grønland for at finde spor og værker fra de kvindelige kunstneres tid i Grønland. Det er disse værker, hvoraf mange til daglig befinder sig i magasinerne på Grønlands Nationalmuseum, som man kan få mulighed for at se på udstillingen. Det interessante ved værkerne er, at de skildrer et helt andet Grønland end de mandlige kunstneres ofte storladne naturskildringer. Kvinderne er ikke ude i den store natur, men skildrer hjemmene og menneskene. Vi kommer med andre ord indenfor i tørvehytten med kvindernes blik. Der er en intimitet og en interesse for den enkelte at spore i kvindernes værker, men på trods af det er der en distance og en udveksling af blikke mellem de grønlandske og de danske kvinder. Udstillingens titel Du ser mig an - som jeg ser dig er hentet fra en tekst af en af kunstnerne, Ellen Locher Thalbitzer, hvori hun, imens hun skitserer pigen Gertelé til en senere skulptur, reflekterer over sig selv, der ser på den anden, imens den anden, pigen Gertelé, kigger tilbage på hende selv. I titlen bliver blikket dobbeltbundet og åbner op for alle de nuancer, der ligger i et uligevægtigt møde mellem to kulturer, hvor den ene koloniserer, den anden koloniseres, og samtidig beskriver den et egentligt møde mellem to mennesker.
De historiske værker på udstillingen indgår i en dynamisk dialog med fotokollager af den grønlandske samtidskunstner Ivínguak' Stork Høegh, der på humoristisk vis greb tydeliggør, at det vi opfatter som eksotisk, dvs. fjernt og fremmed, altid vil være defineret af, hvor du selv kigger fra - blikket der ser. Stork Høegh har blandt andet lavet kollager med fotografier af Hans Egede statuen i Nuuk og med fotografier af kvinden Arnarulunnguaq (1896-1933), der rejste sammen med Knud Rasmussen på nogle af hans ekspeditioner og som i 2024 blev valgt som motiv til en ny dansk pengeseddel, der kommer i 2028.. 1. marts 2025 - 8. juni 2025
Museet for Religiøs Kunst har i år et fælles emne for årets to særudstillinger. Udstillingerne udforsker på hver deres måde blikke på og fra Grønland på tværs af tid, køn og nationalitet. Du ser mig an - som jeg ser dig er den første af udstillingerne. Den 22. juni åbner den anden udstilling: Hans Lynge - Lidenskab skal der til.
Kontakt: info@mfrk.dk / 97810371
De historiske værker på udstillingen indgår i en dynamisk dialog med fotokollager af den grønlandske samtidskunstner Ivínguak' Stork Høegh, der på humoristisk vis greb tydeliggør, at det vi opfatter som eksotisk, dvs. fjernt og fremmed, altid vil være defineret af, hvor du selv kigger fra - blikket der ser. Stork Høegh har blandt andet lavet kollager med fotografier af Hans Egede statuen i Nuuk og med fotografier af kvinden Arnarulunnguaq (1896-1933), der rejste sammen med Knud Rasmussen på nogle af hans ekspeditioner og som i 2024 blev valgt som motiv til en ny dansk pengeseddel, der kommer i 2028.. 1. marts 2025 - 8. juni 2025
Museet for Religiøs Kunst har i år et fælles emne for årets to særudstillinger. Udstillingerne udforsker på hver deres måde blikke på og fra Grønland på tværs af tid, køn og nationalitet. Du ser mig an - som jeg ser dig er den første af udstillingerne. Den 22. juni åbner den anden udstilling: Hans Lynge - Lidenskab skal der til.
Kontakt: info@mfrk.dk / 97810371

Lør. 25/1 - søn. 14/12
Afstand 1.3 km
Nyt blod - museets nyerhvervelser
Udstillingen præsenterer museets nyeste værker. Museet har udvidet sin kunstsamling betragteligt de seneste 5 år. Der er knald på farver og nye temaer i den religiøse kunst, når de yngre kunstnere f.eks. nyfortolker gudinder som mytologiske power-kvinder.
Museet for Religiøs Kunst, Strandvejen 13
Entré: 85 kr (børn gratis).
Læs mere
Mere end 50 værker er blevet tilføjet museets samling gennem de seneste 5 år, hvilket udgør en betydelig tilføjelse til museet. Nogle værker i udstillingen Nyt blod har været udstillet tidligere i forskellige særudstillinger, mens andre har ventet i magasinets mørke på at se dagens lys. Nu er tiden endelig inde, og vi ser frem til at præsentere værker af kunstnere som Cathrine Raben Davidsen (f. 1972), Sven Havsteen-Mikkelsen (1912-1999) og mange flere.
Museet får ofte spørgsmålet: "Hvad er religiøs kunst?" Svaret er ikke enkelt. Er der et religiøst motiv, kunstnerens egen tro, værkets titel, materialerne, beskuerens oplevelse eller museets rammer, der definerer værket som religiøst? Måske er det en kombination af flere elementer. Museet arbejder bredt med feltet og indsamler og udstiller kunst, der kan åbne op for dialog og refleksion over livets store spørgsmål.
Udstillingen har særligt fokus på samtidskunsten, hvor flere kunstnere bl.a. udforsker og nyfortolker kvindens rolle i bibelen. Inspirationen hentes fra både nordisk og græsk mytologi, hvilket giver kvinderne en ny styrke ved at kombinere gudindernes kraft med bibelske kvindeskikkelser som Maria og Eva. At gribe tilbage til tidligere tiders formsprog samt sagn og myter ikke er nyt, hvilket man også kan se i udstillingens værker af Sven Havsteen-Mikkelsen og Niels Helledie (1927-2022). Museet for Religiøs Kunst har desuden et særligt fokus på grønlandsk kunst, og også her er der kommet nye værker til, herunder af Martin Brandt-Hansen (f. 1990), der trækker på referencer til fortidens religion og myter
Museet får ofte spørgsmålet: "Hvad er religiøs kunst?" Svaret er ikke enkelt. Er der et religiøst motiv, kunstnerens egen tro, værkets titel, materialerne, beskuerens oplevelse eller museets rammer, der definerer værket som religiøst? Måske er det en kombination af flere elementer. Museet arbejder bredt med feltet og indsamler og udstiller kunst, der kan åbne op for dialog og refleksion over livets store spørgsmål.
Udstillingen har særligt fokus på samtidskunsten, hvor flere kunstnere bl.a. udforsker og nyfortolker kvindens rolle i bibelen. Inspirationen hentes fra både nordisk og græsk mytologi, hvilket giver kvinderne en ny styrke ved at kombinere gudindernes kraft med bibelske kvindeskikkelser som Maria og Eva. At gribe tilbage til tidligere tiders formsprog samt sagn og myter ikke er nyt, hvilket man også kan se i udstillingens værker af Sven Havsteen-Mikkelsen og Niels Helledie (1927-2022). Museet for Religiøs Kunst har desuden et særligt fokus på grønlandsk kunst, og også her er der kommet nye værker til, herunder af Martin Brandt-Hansen (f. 1990), der trækker på referencer til fortidens religion og myter

Fre. 9/5 kl. 18.45
Afstand 1.3 km
Kunstneres jagt på "Det oprindelige Grønland"
Oplev Kirsten Thisted i samtale med en af udstillingskuratorerne, Laila Lund Altinbas, om danske Grønlandsrejsende kunstneres fascination af inuitisk kultur og trosverden - en fascination, som også var en kritik af missionen i Grønland i første halvdel af.
Museet for Religiøs Kunst, Strandvejen 13
Læs mere
1900-tallet. Samtalen tager udgangspunkt i kunstner Ellen Locher Thalbitzer (1883-1956), hvis værker lige nu kan ses på udstillingen Du ser mig an - som jeg ser dig, og hendes mand, sprogforsker William Thalbitzer (1873-1958), men trækker også tråde ud til de andre kunstnere i udstillingen.
Kirsten Thisted er lektor ved Institut for Tværkulturelle og Regionale studier og har i mange år forsket og skrevet om de koloniale relationer mellem Grønland og Danmark."
Pris 85 kr.
Medlemmer af støtteforeningen: 50 kr.
Billetter købes i døren, som åbnes kl. 18.45. Foredrag d. 9. maj kl 19
Lektor Kirsten Thisted samtaler med udstillingskurator Laila Lund Altinbas om de Grønlandsrejsende kunstneres jagt på "Det oprindelige Grønland".
Kontakt: info@mfrk.dk / 97810371
Kirsten Thisted er lektor ved Institut for Tværkulturelle og Regionale studier og har i mange år forsket og skrevet om de koloniale relationer mellem Grønland og Danmark."
Pris 85 kr.
Medlemmer af støtteforeningen: 50 kr.
Billetter købes i døren, som åbnes kl. 18.45. Foredrag d. 9. maj kl 19
Lektor Kirsten Thisted samtaler med udstillingskurator Laila Lund Altinbas om de Grønlandsrejsende kunstneres jagt på "Det oprindelige Grønland".
Kontakt: info@mfrk.dk / 97810371

Fre. 9/5 kl. 14-16
Afstand 1.8 km
Med bogbussen i Nees Japanske Have
Oplev de japanske kirsebærtræer blomstre.
Lemvig Bibliotek, Skolegade 3
Entré: Gratis billetter.
Læs mere
I Nees findes et lille stykke af Japan. Midt i den lille landsby ligger "Nees Japanske Have" bag et højt hegn, som sørger for ro og fred til at opleve de mange sanseindtryk for både øjne og ører.
Haven er et åndehul for øje, sjæl og sind og er anlagt med inspiration fra japansk havekultur og japanske traditioner.
Haven drives af frivillige, og på denne tur viser bestyrelsesformand Emanuel Fabricius rundt mellem de smukke planter, rindende vand og fiskedam. Efter rundvisningen byder vi på en kop kaffe og lidt kage i bogbussen.
Deltagerne sørger selv for transport til Den japanske Have (Neesvej 52, 7570 Vemb)
Haven er et åndehul for øje, sjæl og sind og er anlagt med inspiration fra japansk havekultur og japanske traditioner.
Haven drives af frivillige, og på denne tur viser bestyrelsesformand Emanuel Fabricius rundt mellem de smukke planter, rindende vand og fiskedam. Efter rundvisningen byder vi på en kop kaffe og lidt kage i bogbussen.
Deltagerne sørger selv for transport til Den japanske Have (Neesvej 52, 7570 Vemb)

Søn. 11/5 - lør. 24/5 kl. 12-17
Afstand 1.3 km
Særudstilling: Du ser mig an - som jeg ser dig
I udstillingen Du ser mig an - som jeg ser dig følger vi en gruppe danske kvinder, der tog til Grønland i begyndelsen af 1900-tallet.
Museet for Religiøs Kunst, Strandvejen 13
Læs mere
Christine Deichmann (1869-1945), Oda Isbrand (1904-1987), Ellen Locher Thalbitzer (1883-1956), Emilie Demant Hatt (1873-1958) og Jette Bang (1914-1964) har stået i skyggen af deres mandlige kollegaer og flere af dem er gået i glemmebogen. Gennem et større undersøgelsesarbejde har kuratorduoen bag udstillingen Stine Lundberg Hansen og Laila Lund Altinbas været i arkiver og magasiner i både Danmark og Grønland for at finde spor og værker fra de kvindelige kunstneres tid i Grønland. Det er disse værker, hvoraf mange til daglig befinder sig i magasinerne på Grønlands Nationalmuseum, som man kan få mulighed for at se på udstillingen. Det interessante ved værkerne er, at de skildrer et helt andet Grønland end de mandlige kunstneres ofte storladne naturskildringer. Kvinderne er ikke ude i den store natur, men skildrer hjemmene og menneskene. Vi kommer med andre ord indenfor i tørvehytten med kvindernes blik. Der er en intimitet og en interesse for den enkelte at spore i kvindernes værker, men på trods af det er der en distance og en udveksling af blikke mellem de grønlandske og de danske kvinder. Udstillingens titel Du ser mig an - som jeg ser dig er hentet fra en tekst af en af kunstnerne, Ellen Locher Thalbitzer, hvori hun, imens hun skitserer pigen Gertelé til en senere skulptur, reflekterer over sig selv, der ser på den anden, imens den anden, pigen Gertelé, kigger tilbage på hende selv. I titlen bliver blikket dobbeltbundet og åbner op for alle de nuancer, der ligger i et uligevægtigt møde mellem to kulturer, hvor den ene koloniserer, den anden koloniseres, og samtidig beskriver den et egentligt møde mellem to mennesker.
De historiske værker på udstillingen indgår i en dynamisk dialog med fotokollager af den grønlandske samtidskunstner Ivínguak' Stork Høegh, der på humoristisk vis greb tydeliggør, at det vi opfatter som eksotisk, dvs. fjernt og fremmed, altid vil være defineret af, hvor du selv kigger fra - blikket der ser. Stork Høegh har blandt andet lavet kollager med fotografier af Hans Egede statuen i Nuuk og med fotografier af kvinden Arnarulunnguaq (1896-1933), der rejste sammen med Knud Rasmussen på nogle af hans ekspeditioner og som i 2024 blev valgt som motiv til en ny dansk pengeseddel, der kommer i 2028.. 1. marts 2025 - 8. juni 2025
Museet for Religiøs Kunst har i år et fælles emne for årets to særudstillinger. Udstillingerne udforsker på hver deres måde blikke på og fra Grønland på tværs af tid, køn og nationalitet. Du ser mig an - som jeg ser dig er den første af udstillingerne. Den 22. juni åbner den anden udstilling: Hans Lynge - Lidenskab skal der til.
Kontakt: info@mfrk.dk / 97810371
De historiske værker på udstillingen indgår i en dynamisk dialog med fotokollager af den grønlandske samtidskunstner Ivínguak' Stork Høegh, der på humoristisk vis greb tydeliggør, at det vi opfatter som eksotisk, dvs. fjernt og fremmed, altid vil være defineret af, hvor du selv kigger fra - blikket der ser. Stork Høegh har blandt andet lavet kollager med fotografier af Hans Egede statuen i Nuuk og med fotografier af kvinden Arnarulunnguaq (1896-1933), der rejste sammen med Knud Rasmussen på nogle af hans ekspeditioner og som i 2024 blev valgt som motiv til en ny dansk pengeseddel, der kommer i 2028.. 1. marts 2025 - 8. juni 2025
Museet for Religiøs Kunst har i år et fælles emne for årets to særudstillinger. Udstillingerne udforsker på hver deres måde blikke på og fra Grønland på tværs af tid, køn og nationalitet. Du ser mig an - som jeg ser dig er den første af udstillingerne. Den 22. juni åbner den anden udstilling: Hans Lynge - Lidenskab skal der til.
Kontakt: info@mfrk.dk / 97810371
Kalenderen er udviklet af KultuNaut.dk.