Af Karin Meulengrath
Begge øerne Frederiksø og Christiansø er fredet og hører under Forsvaret, som også er bygherre på projektet. Fredningen har betydet, at alt skal genopbygges, nøjagtigt som det var, sten for sten. Først var der forarbejdet, som har været helt enormt.
Gamle tegninger og flådekonstruktioner fra København er fundet frem, og dykkere har foretaget undervandsundersøgelser af havneanlægget. Alle moler er fotograferet og arkitekter har tegnet hver en sten i 2D.
Droner har været i luften for at dokumentere øens havneanlæg. Der har været en række vidtgående myndighedskrav bl.a. fra Slots- og Kulturstyrelsen, som har nødvendiggjort det grundige forarbejde.
Genopbygningen er startet og fortsætter i 2026, når resten af tømmeret af flådeeg leveres. Det er Forsvaret, der som bygherre står bag projektet, som også har sikret sig leveringen af tømmer. Egetræerne blev plantet af den danske konge efter Slaget på Reden i 1801 for at kunne bygge en ny flåde efter englændernes bombardement. Det er dette træ der i disse år står klar til brug og skal anvendes i Christiansø Havn. Altså vil styrken og robustheden være samme kvalitet som det tømmer, der nu fjernes.
Beddingen for hele øen
Arbejdet er startet med beddingen, som er rigtig vigtig for øen. Den renoveres med nye stenmoler, nye skinner og en istandsat beddingsvogn, så den er funktionsdygtig, når arbejdet står færdigt.
Alle sten er taget op, nummereret, mærket med et hundetegn og lagt på land i omvendt rækkefølge, så hele molevitten kan etableres igen i nøjagtig samme placering. Nu kan entreprenøren tage mål til det flådeeg, som skal bestilles til opgaven.
Klaverkajen
Efter beddingen kommer turen til Klaverkajen. Den er oprindeligt konstrueret på den gamle måde ved at opbygge en tømmerkiste, som holder på stenene og forhindrer, at de skrider ud i havnen. Oven på stenene bygges kajanlægget med imponerende præcision, hvor hver sten passer præcist sammen.
”I dag ville man støbe en kajkant, men det kunne man ikke i 1705,” fortæller Per Gehlert fra MT Højgaard, som i øjeblikket ligger med deres arbejdspram i havnen, hvor de arbejder på kajerne på begge sider af løbet på henholdsvis Christiansø og Frederiksø.
Klaverkajen har fået sit navn efter kunstner Henning Køje, som her fik leveret et klaver på kajen. Da stensætningen på dette kajafsnit ligner tangenter, faldt navnet naturligt. Arbejdet på Klaverkajen forventes at være færdigt til august 2025.